رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایران با بیش از ۵ هزار کیلومتر مرز زمینی هنوز نتوانسته از فرصت‌های تجاری خود در ارتباط با همسایگان بهره‌برداری کند، گفت: مناطق آزاد به جای ایفای نقش در رونق اقتصادی، خود گرفتار مشکلات ساختاری و مدیریتی‌اند و این مسئله تکمیل پروژه‌های زیرساختی را به تأخیر انداخته است.

مدیریت جزیره‌ای مناطق آزاد مانع بهره‌برداری از ظرفیت‌هاست/ توسعه صادرات و واردات در گرو تحول پایانه‌ها و تکمیل زیرساخت‌ها

به گزارش خبرنگار خانه ملت، نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدرضا رضایی کوچی و با همراهی علی نیکزاد ثمرین نایب‌رئیس مجلس، صبح امروز (پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه) در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس برگزار شد. در این نشست ضمن بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام و مشکلات زیرساختی، تکمیل شبکه ریلی و جاده‌ای ارس و نیز رفع موانع سرمایه‌گذاری مورد تأکید قرار گرفت.

محمدرضا رضایی کوچی در نشست اعضای کمیسیون عمران در منطقه آزاد ارس گفت: در بررسی بودجه کشور مشاهده می‌کنیم که عمده درآمد ما از محل نفت و مالیات تأمین می‌شود؛ در حالی‌که ایران با داشتن بیش از ۵ هزار کیلومتر مرز زمینی و همسایگی با هفت کشور، ظرفیت‌های ارزشمندی برای تجارت و تعامل اقتصادی دارد که تاکنون به‌خوبی از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی کشور افزود: در حال حاضر بیش از ۷ هزار پروژه نیمه‌تمام در سطح کشور وجود دارد که به‌دلیل وابستگی صرف به منابع محدود دولتی، امکان تکمیل آن‌ها فراهم نشده است. تأمین اعتبارات قطره‌چکانی نیز مانع پیشرفت این پروژه‌هاست، در حالی که باید از ظرفیت بخش خصوصی و سایر منابع غیردولتی برای تکمیل پروژه‌ها بهره بگیریم.

رضایی کوچی با تأکید بر ضرورت تحول در پایانه‌های مرکزی و تسهیل فرآیند صادرات و واردات، اظهار داشت: هدف از ایجاد مناطق آزاد، رونق اقتصادی، چابک‌سازی صادرات و واردات و کمک به اقتصاد ملی است، اما متأسفانه این مناطق خود دچار مشکلات متعددند. یکی از چالش‌های اصلی، نبود مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد است. دستگاه‌های اجرایی حاضر به واگذاری اختیارات نیستند و همین چندگانگی باعث شده از ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده نشود. کمیسیون عمران در جلسات خود به‌طور جدی به این مسئله خواهد پرداخت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین بر ضرورت ارتقای شبکه حمل‌ونقل منطقه تأکید کرد و گفت: شبکه ریلی جلفا نیازمند بازسازی و نوسازی است تا سرعت انتقال بار افزایش یابد. همچنین ۷ کیلومتر باقی‌مانده از پروژه راه‌سازی مرند ـ جلفا باید هرچه سریع‌تر ردیف ملی بگیرد تا تکمیل شود. این مسیرها برای صادرات‌کنندگان و واردکنندگان اهمیت بالایی دارند و باید بهترین شرایط زیرساختی در جاده و ریل فراهم شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی سفر امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس، بازدید از کریدور زنگزور است، چرا که این کریدور نقشی راهبردی در آینده تجارت و حتی مناسبات سیاسی کشور دارد اما با توجه به اینکه هم اکنون در منطقه آزاد ارس حضور داریم و در این منطقه هم مشکلات زیرساختی زیادی وجود دارد که اتمام پروژه‌های مرتبط با این مسیر، مصوبه های این جلسه نظیر ارتقا شبکه ریلی جلفا و افزایش سرعت واگن‌ها و نیز تکمیل ۷ کیلومتر باقی مانده مسیر مرند_جلفا مورد پیگیری قرار گرفته تا به نتیجه مطلوب برسند.

علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه نشست تأکید کرد: طبق قانون، مدیریت مناطق آزاد باید بر عهده خودشان باشد و تمامی دستگاه‌ها موظف به تبعیت هستند. 

نایب رئیس مجلس افزود: برای حل مشکلات ساخت ۷ کیلومتر باقی مانده محور مرند_جلفا باید از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده شود و همچنین پیگیری تکمیل پروژه‌های ریلی توسط مدیر عامل شرکت ملی راه آهن در دستور کار قرار بگیرد.

عزت‌الله حبیب‌زاده نماینده مردم جلفا در مجلس نیز در این نشست گفت: ردیف بودجه مشخصی برای توسعه زیرساخت‌ها در اختیار نداریم. راه‌آهن تبریز ـ جلفا که از سال ۱۳۲۳ در بهره‌برداری است، نیازمند بازسازی کامل و نوسازی واگن‌هاست. همچنین ۷ کیلومتر باقی‌مانده مسیر مرند ـ جلفا باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود، چرا که به‌دلیل کمبود زیرساخت و افزایش ترافیک، شاهد تصادفات متعدد در این مسیر هستیم.

این نماینده مردم در مجلس همچنین ظرفیت‌های گلخانه‌ای و گردشگری منطقه را از فرصت‌های مهم ارزآوری دانست.

بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز با اشاره به پروژه‌های مرزی منطقه گفت: ۱۰۷ کیلومتر مسیر مرزی که همان کریدور ارس نام دارد، شامل ۵۸ کیلومتر موازی نخجوان و ۴۷ کیلومتر موازی مرز ارمنستان حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما برای تکمیل آن به ۱۴ همت اعتبار نیاز است. این پروژه‌ها از مطالبات رهبری و مورد تأکید رئیس‌جمهور است. کریدورها در آینده فقط مسیر حمل بار نیستند بلکه قدرت و سیاست کشورها را جابه‌جا می‌کنند؛ به همین دلیل تکمیل کریدور زنگزور اهمیت راهبردی دارد.

هادی مقدم‌زاده، مدیرعامل منطقه آزاد ارس، نیز در جمع نمایندگان گفت: یکی از موانع توسعه منطقه، اجرای نشدن کامل قوانین مصوب مجلس و وجود مشکلات سرمایه‌گذاری است. برای تکمیل کریدور مرند ـ جلفا حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. همچنین اتصال ریلی به نخجوان می‌تواند نقش مهمی در پویایی منطقه ایفا کند. امیدواریم این پروژه‌ها در سریع‌ترین زمان به بهره‌برداری برسند.

بر اساس گزارش‌ها، منطقه آزاد ارس در سال جاری با جذب ۴۶۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۷۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی، ثبت تراز تجاری مثبت و توسعه زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر، به یکی از قطب‌های در حال رشد اقتصادی و تجاری کشور تبدیل شده است.

این نشست با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس، از جمله صدیف بدری، عباس صوفی، حمیدرضا گودرزی، حبیب قاسمی، علیرضا نثاری، حسین محمدزاده، محمدمهدی فروردین، علیرضا نوین، شیرین جهانگیری، یاسر عربی و مریم عبداللهی، فرامز شاهسواری برگزار شد. 

معاونان وزارت راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان محلی نیز نمایندگان مجلس را در این بازدید همراهی کردند./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار